Kreatív klíma kérdőív

2022.05.18

Bevezetés

Most először, próbaként töltöttük ki egy osztályban (23 diák)  a kreatív klíma kérdőívet. A Péter-Szarka Szilvia által létrehozott kérdőívből 43 kérdést választottam ki (az 57 itemes kérdőívből), a diákok 1-7-ig értékelhették, mennyire igaz az állítás. A negatív kérdéseket megváltoztattam az ellenkezőjükre, hogy ne rontsák el véletlenül a diákok a válaszokat.

Öt nagy témakörbe sorolhatók a kérdések, a csoport - csoportidentitás, a nyitottság, a bátorítás a sokféleségre és autonómia, a korlátok, kihívás és érdekesség.

Mielőtt csoportonként vizsgálnám a kapott értékeket, néhány kiugró értéket emelnék ki.

Négy darab 5 egész fölötti (71%-nál magasabb) átlag született:

- szeretek az osztálytársaimmal játszani (5,4)

- van értelme az iskolai tanulásnak (5,18)

- a tanáraim nyitottak az új ötletekre (5,04)

- bátorítanak arra, hogy hibázás után is próbáljak megoldást keresni a feladatokra (5,18).

A legalacsonyabb értékeléseket a következők kapták (3,5 vagyis 50% alatti értékek) :

- minden tananyagra van elég időnk (3,4)

- az órán nem korlátoznak a körülöttem lévő szabályok (3,5)

- van elég időm arra, hogy átgondoljam az iskolai feladataimat (3,54)

- az órákon nem unatkozom (3,27)

- az órákon van időnk a feladatokat a saját tempónkban megoldani (3,4)

Az alacsony értéket kapottak csoportjában az öt kérdés közül három az időre vonatkozott. Tehát nem csak mi, tanárok érzékeljük az idő hiányát, hanem a diákok is. Ezek közül a legalacsonyabb értéket kapott kérdéssel tudnánk helyben mit kezdeni, az órai unatkozással.

Korlátok:

Összességében a korlátok témakör kérdései kapták a legalacsonyabb értékelést. Ide tartoztak az idő (tananyag, feladatok, tempó), az órai szabályok. Pl. nincs lehetőség újszerű megoldásokat keresni egy-egy feladatra, nincs idő a tananyagra, a feladatokat saját tempóban megoldani, átgondolni. de ide tartoznak a szabályok is (pl. a tanórai szabályok).

Kilenc kérdés tartozott ide, az átlag 4,07. Százalékban kifejezve: 58%.

A korlátok témakörben a tanárok kapták a legtöbb pozitív értékelést: Megengedhetjük az órán magunknak, hogy humoros megjegyzéseket tegyünk (4,6), a tanárok többsége értékeli a humort (4,72).

Csoport:

A második legalacsonyabb értékelést a csoport kapta: 4,15 (59%). Nyolc kérdés tartozott ide. Ezen belül is a legalacsonyabb: Nem jellemző, hogy az osztályunk tagjai kigúnyolják, kinevetik egymást (3,54). Érdekes módon "Az osztályunkban erős az összetartás" állítással 4,36-ban értettek egyet (62%). A legmagasabb értéket "Az osztálytársaimmal szeretünk együtt játszani" állításra adták: 5,4 (77%). Itt volt 7 darab 7-es (maximális) értékelés. Látszik, hogy az osztályon belül vannak problémák (pl. az elfogadással), de ez már kiderült a korábbi szociometriából is.

Kihívás, érdekesség:

Tizenegy kérdés tartozott ide, két kivétellel 4 egész fölötti volt az egyes kérdésekre adott válaszok átlaga: 4,28 (61%)

Az órákon nem unatkozom - ennél született a legalacsonyabb átlag, 3,27 (46%). Az órai feladatok lekötik a figyelmemet - itt is alacsony érték jött ki: 3,77.

A diákok 5,18-ra (74%) értékelték a következőt: Van értelme az iskolai tanulásnak.

Bátorítás a sokféleségre, autonómiára:

Nyolc kérdés tartozott ide, az átlag 4,43 (63%).

Egyetlen kérdésnél született 4 egész alatti átlag: Egy döntés előtt végighallgatjuk mindenki álláspontját, és csak azután határozunk (3,68).

Az órákon viszont mindenkinek van lehetősége elmondani a gondolatait. A legmagasabb érték itt született ebben a témakörben: Vannak olyan feladatok, amelyeket többféle módon is meg lehet oldani (4,86 -69%). A diákok úgy érzik, a tanórákon is van szabadság: "Van lehetőségünk arra, hogy az órai munka során önálló döntéseket hozzunk." (4,72 - 67%) És: "Lehetőséget kapunk az órán arra, hogy meghallgassuk egymás gondolatait." (4,77 - 68%).

Magas értékelést kapott még a következő kettő:

- Fontosnak tartom a tanulást - 4,68 (66%)

- Az iskolában bátorítanak arra, hogy önállóan gondolkodjunk. (4,68 - 66%)

Nyitottság:

Hét kérdés tartozott ide, az átlag 4,78 (68%). Néhány ezek közül:

- Bátorítanak arra, hogy hibázás után is próbáljak megoldást keresni a feladatokra.(5,18 - 74%)

- A tanáraim nyitottak az új ötletekre. (5,045 - 72%)

- A tanárok biztatnak minket új megoldások keresésére.(5,0 - 71,4%)

Összegzés:

Szinte mindegyik részeredményen lehet javítani. A "korlátok" a legkevésbé tőlünk függő (mennyi időnk van egy-egy tananyagra, milyen tempót kell tartani. Itt nagy pozitívum volt, ami a tanárokról kiderült: tehetnek az órákon a diákok humoros megjegyzéseket, és a tanárok értékelik a humort.

Feladat lehet az órai unatkozás csökkentése, a figyelem erőteljesebb lekötése.

Az utolsó két témakör értékelésénél a tanárokról kiderült: viszonylag nyitottak, biztatják a diákokat, támogatják az önálló gondolkodást. Ezeken persze még lehet javítani.

Forrás:

https://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2015/07/AP_2015_2_PETER_SZARKA_etal.pdf

Kérdőív: https://forms.gle/7Sqk8Z3mWnNAMZGVA

Keszthelyi Valéria 2020.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el