Eredmények - magyarul
Miért pályáztunk erre a projektre?
Fontosnak tartjuk a diákok motiválását, önálló gondolkodásra ösztönzését, a jó iskolai légkör megteremtését. Törekszünk olyan új módszerek elsajátítására, amelyek használatával növelhetjük tanítványaik teljesítményét, érdeklődését. Az újabb és újabb generációk mindig új kihívás elé állítják a tantestületet, a felmerülő problémákat pedig meg kell oldani. Ezt leginkább úgy tudjuk elérni, ha nemcsak hazánkban gazdagítjuk módszertani kultúránkat.
A nyelvoktatás támogatása az egyik fontos intézményi szükségletünk. Célunk, hogy az angol nyelvet kevéssé beszélő kollégák is fejlesszék nyelvtudásukat, hogy könnyebben találjanak új idegen nyelvű szakirodalmat, dolgozzanak a legújabb applikációkkal. Szeretnénk, ha diákjaink fontosnak tartanák a más kultúrákkal, más népekkel, értékekkel való megismerkedést.
Így lesznek nyitottak, kíváncsiak. A kollégák az Erasmus+ KA1 pályázat segítségével szerzett ismereteiket főként abban hasznosítják, hogy a közösséget, tanulóink szemléletét, angolnyelv-tudását fejlesszék. Azért pályáztunk, hogy az új módszerekkel hatékonyabban tudjuk fejleszteni tanulóink szociális készségeit, javítani az iskola légkörét, növelni a diákok tanulási motivációját.Mit kívántak elérni a projekt megvalósításával?
Több terület is van, amely odafigyelést és fejlesztést igényel intézményünkben. Mindenkori céljaink közt szerepelt, hogy megtartsuk a településen élő gyerekeket, ne legyen elvándorlás, csökkentsük a tanulóink lemorzsolódását. Ehhez járult hozzá a szociális készségek erősítéséről szóló képzés és az élményalapú oktatás megismerése. A nyelvoktatás kiemelt terület az iskolánkban, ezt is szerettük volna a projekttel támogatni. Most először nyelvtanár kolléga is pályázott. Az egyik legfontosabb hozadéka a projektnek, hogy a kollégák új szemlélettel és kapcsolatokkal érkeztek haza a külföldi mobilitásokról. Olyan hasznos tudást kaptak, amely beépíthető a mindennapi pedagógiai munkába, emellett lehetőség volt tapasztalatcserére más országok tanáraival. A legfontosabb a diákokra gyakorolt hatás: saját tanáraikon keresztül példát kapnak az egész életen át tartó tanulásra, a teamben való munkára, a nemzetközi együttműködésre. Javul a légkör, az új módszerek, lehetőségek motiváló hatással lesznek a tantestületre és a diákokra. Mindez pedig hozzájárul ahhoz, hogy olyan iskolát alakítsunk ki, ahol minőségi az oktatás és nevelés, jó a légkör. A nemzetköziesítés terén is előre kívántunk lépni.
Milyen tevékenységeket valósítottunk meg?
Ebben a projektben - úgy láttuk -, a szakmai megújulásnak kell a legfőbb szerepet kapni. Ehhez rendeltük hozzá a kurzusokat. Négy pedagógus végzett el négy tanfolyamot.
Volt nyelvi képzés (Fluency and English Language Development – Málta, egy hét), módszertani képzés angol nyelvet oktatóknak (Creativity In The English Language Classroom – Horvátország, egy hét), módszertani képzés alsós tanítóknak (Engedd, hogy csináljam), szociális készségeket, érzelmi intelligenciát erősítő, zaklatást kezelő tanfolyam ( Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention – Olaszország, egy hét)
A tanfolyamokon az elvárásainknak, az előre megbeszélteknek megfelelő képzést kaptuk. Folyamatosan frissítettük a projekt saját honlapját, a mobilitásokon a kollégák blogot írtak.
A kurzusok előtt előkészítő foglalkozások zajlottak (módszertani, nyelvi, kulturális), a kurzusok után pedig a disszemináció során adták tovább a kollégák az ismereteket workshopokon, az Erasmus Days rendezvényen és bemutatóórán. Az Ersamus Days-re ismét meghívást kapott az önkormányzat és a környékbeli iskolák, érdeklődtek a projekt eredményei iránt.
Milyen ereményeket értünk el?
Erősödtek a projektben résztvevők idegen nyelvi, digitális, szociális, interkulturális és szakmai kompetenciái. Fejlődött az együttműködési, a kommunikációs és a problémamegoldási készség. Az nyelvtudás fejlődésének haszna van mind pedagógiai szempontból, mind a kapcsolatépítés szempontjából.
A módszertani megújulást elértük. Leginkább ez a magyar nyelvű alsós matematika kurzusra volt igaz. A kolléga rengeteg új, élményszerű oktatást biztosító módszert tanult. Folytattuk tovább az előző projektet is, a közösség, tolerancia, csapatszellem fejlesztését. Az osztályok szociometriáját és a diákok válaszait nézve egy darabig ez még célunk marad. A diákok motivációja is nőtt, hiszen látták, hogy a tanáraik is tanulnak. Célunk volt, hogy a lemorzsolódással veszélyeztetett diákok száma ne nőjön, ezen a téren sikert értünk el: jelenleg egy ilyen diákunk van. Célul tűztük ki az iskola vonzerejének megtartását, a diákok létszámcsökkenésének megállítását. A 2018/19-es tanévtől 25 fővel nőtt a létszám, ez a kiinduló létszám (190 fő) 13%-a. Ez a folyamatos megújulás erdménye. A multikulturális környezet lehetőséget adott arra, hogy más országok iskolarendszerét is megismerjék a résztvevők, átvegyenek jó gyakorlatokat.
